Tvåtusenfjorton är här och jag har äran att inleda Prickiga Systrars bloggår med ett bildregn från mitt lugna nyårsfirande. En trerätters middag på hemmaplan med maken, min svägerska Annika och hennes karl Jacques visade sig vara precis lagom för en allt tjockare (läs gravid) prick som mig. Redan på eftermiddagen passade jag på att duka bordet. Eftersom jag inte kände mig speciellt festlig inför årets firande hade jag bestämt mig för att åtminstonde duka fint till middagen. När solen fortfarande lyste och dukningen var klar såg det ut såhär:
 
Ett vitt band runt servetterna istället för servettringar eller vikningar.
 
Mycket dekorationer i vitt, grönt, silver och glas fick dukningen att kännas festlig.
 
I centrum stod en plantering som jag har gjort i en av mina nya Alvar Aalto vaser från Iittala. Även kivilyktorna är från Iittala. Ljusstakarna däremot är makens ärvda. 
 
Viktiga för dukningen var även dessa fina vita fåglar om jag hade köpt dagen till ära. I kombination med granris och en ljusslinga som jag hade fått från min mor kände jag mig till sist både nöjd och redo för att vänta in gästerna. 
 
Kvällen kom och det blev äntligen dags att tända ljusen. 
 
Och flytta servetterna.
 
För efter en svalkande fördrink var det nämligen dags för första rätten.
Räkröra, laxrulle med romkräm och färska räkor.
 
Andra rätten var en svensk klassiker.
Biff Rydberg av potatis, gullök och oxfilé serverat med senapssås och äggula.
 
Tredje och sista rätten blev en god men mäktig nykomling.
Vit chokladmousse med hallonsås och hallonspett. 
 
Och såhär såg vi ut, maken och jag.
 
Med det önskar jag Er alla en god fortsättning på det nya året! Här på bloggen släpper vi dock inte det gågna året riktigt än då både Lilla Prick och jag i dagarna håller på att göra varsin sammanfattning av vårt tvåtusentretton. Allt från pyssel och inredning till Lillans flytt och min graviditet lär dyka upp för den som redan nu är nyfiken på vad som komma skall!
 
Dukning, Festdukning, Nyår, Nyårsafton, Nyårsdukning,

2 kommentarer

Sandra

04 Jan 2014 00:09

Så fint du har dukat😊 Ser framemot kommande blogginlägg!

Svar: Tack! :)
Prickiga Systrar

Rebecca

22 Jan 2014 09:42

Väldigt tjusig dukning!

Svar: Tack :)
Prickiga Systrar

Kommentera

Publiceras ej